الاثنين، 28 نوفمبر 2011

ما حدث في 28-11

يوم 28-11 نزلت أنا و و الدي و والدتي إلي اللجنه الإنتخابيه اللي أطلق عليه التلفزيون المصري العرس الديموقراطي.

و اللي قارفنا بيه الإخوان و إن إنتخابات مجلس الشعب هي اللي هتخلصنا من المجلس العسكري و من قرفه مع إن اللي أعرفه إن مجلس الشعب سلطه تشريعيه و ليست سلطه تنفيذيه و تعودنا في مصر إن السلطه التنفيذيه بتنفض للسلطه التشريعيه و القضائيه و أي حاجه تحبها ، و لكن حجه البليد.

أول ما وصلت اللجنه لقيت قدامها شباب قاعدين يوزعوا كروت لحزب الحريه و العداله بره اللجنه و يملوا الناس يختاروا إيه ، فلما قربت منهم كان والدتي و والدتي قدامي فأخدوا الكروت عادي ، أنا قلت للشباب إن الوقوف هنا غير قانوني و إنتوا المفروض توضعوا تحت المسائله القانونيه

ردوا عليا : ليه؟؟؟؟؟؟
قلت : لأن المفروض إن الحملات الإنتخابيه وقفت من إمبارح خلاص و ممنوع حملات إنتخابيه دلوقتي

فجأه لقيت والدي إلتفت و قالي في لهجه مستهجنه : و أنت مالك؟؟؟؟؟

بصيت لوالدي في ذهول و قلت : إزاي ما يبقاش مالي دا غلط و أنا ما أسكتش علي الغلط ، المهم خدت النصيب من التهزيق من أبويا و دخلت اللجنه كانت الدور التاني أول ما طلعنا فوق لقينا ست منقبه و بتسألنا أنتوا لجنه كام ؟؟؟؟؟
قلنا رقم اللجنه ، فردت مشيره بإتجاه اللجنه و هي بتدينا كروت ترشيح مرشحي الحريه و العداله
هنا قمت قايل : و طب و دي بتهبب إيه جوا هنا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ و كالعاده والدي رد علي و أنت مالك ؟؟؟؟ وخدت برضه اللي في القسمه و قالي مش عايز و لا كلمه
بعدها دخلنا اللجنه بالترتيب و إنتخبنا

و بعدين رحت شغلي الخاص

طبعا في الطريق لشغلي أسمع كلام غريب الست اللي بتقول من لم يختار حزب النور لا أبقي الله النور في عينه ؟؟؟
لم أرد أن أرد عليها لأني كنت هشتم بجد كيف و قد حرمت هذه المرأه من نور البصيره أن تدركت ما تقول و لكن واحده  واضح إنها قريبتها ردت و قالت طب و الله ما أنا واخده حزب النور و هختار الإخوان

طبعا أنا شايفها إنها إنتخابات هزليه في الغالب العام و المجلس العسكري هيطلع و يقول بعدها الإنتخابات وضحت أد إيه الناس واثقين فينا و بيحبونا و عايزنا في الحكم


خلص اليوم الملئ بالاحداث الهزليه و ذكرت أبرز ما فيه

محمد غلاب

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق